PROGRAM
LARPY
Bal Smoków
Ilość ról: 11 unisex, 1 kobieca
Crossplay i gender swap: tak crossplay, nie genderswap
Czas trwania: 4 godziny
Konwencja: fantasy, oniryzm, dramat
Gra autorstwa: Patrycja Wiazowska, Maja Chałubińska
Prowadzi: Maja Chałubińska
Opis fabularny:
A kiedy Sen, zapomniano, że się stało.
Stało? Niech stoi. Nie ruszajmy. Lubimy
w jednym miejscu i nieporuszeni trwamy.
Może przetrwamy, może o nas wspomną,
opowiadać będziemy, że język nasz niemy.
Pod zamkniętymi powiekami łatwiej o czułość,
szmer skrzydeł jest bardziej i wiatr na poliku.
Dlaczego krzyczycie? Każdy osobno mówi ja,
a ja nieważne, bo przecież wszyscy, jak kiedyś.
Dlaczego dzisiaj, nabieram kształtu, drżę…
Zatańczę, ale ciszej, nie budźcie, niech we Śnie.
Dawno, dawno temu miała miejsce Wielka Tragedia, która zniszczyła znany wam dotąd świat. W tamtych mrocznych czasach większość z was udała się w mroźną krainę Lodowców i w niej pozostała. Część z was jednak zawróciła i schronienie znalazła na odizolowanej od świata Lodowej Wyspie, która kryła bezpieczne i ciepłe jaskinie. Pochowaliście się. Gdy na zewnątrz szalał złowrogi wiatr, ziemia się trzęsła i panoszyła się ciemność, zmrużyliście zmęczone lotem, gadzie powieki i zasnęliście. Śniliście bardzo długo. Kojące wizje sprawiły, że zamarzyliście o tym, by nigdy się nie obudzić. Część z was śmiało zgodziłaby się z myślą, że Letarg jest lepszy, niż życie, które za sobą zostawiliście…
Ale nie wszyscy zasnęli.
I właśnie oni, ci, którzy nie towarzyszyli wam podczas sennych podróży, wyrywają was teraz z miękkiej krainy marzeń i każą się obudzić. Zbudźcie się, słyszycie ich szept, a wasze ciała zaczynają reagować na muzykę. Zbudźcie się… Pora na bal… Jest już bezpiecznie, zaczniemy od nowa.
Zacząć od nowa, ale czy to w ogóle możliwe?
Opis larpa:
Bal Smoków jest chamber larpem ze scenami tańca sensualnego, który ma decydujący wpływ na rozgrywkę. Nie będą jednak wymagane żadne konkretne umiejętności, żeby móc wziąć udział w zabawie, a jedynie chęć eksploracji siebie i swojego ciała. Gra będzie opowiadać o grupie smoków, która przebudziła się po tysiącleciach Letargu i próbuje odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Bohaterowie będą musieli zastanowić się nad dalszymi losami swojej rasy oraz pogodzić się z utratą dawnej świetności. Wspólnie będą próbowali podjąć decyzję o tym „co dalej” na tzw. Balu smoków. Gra będzie skupiać się także na problemach bohaterów, którzy nie zapadli w Letarg i nie do końca są w stanie zrozumieć postacie Śniących.
Na grze poruszane będą różne tematy, m.in.:
• Przemijania (smoki nie mają świadomości tego, czym jest śmierć).
• Konflikt wspólnota vs jednostka (jedna z najstarszych smoczych zasad mówi, że egoizm jest największym złem).
• Poszukiwanie sensu.
• Poczucie odpowiedzialności (wraz z Przebudzeniem, w smoki uderza świadomość tego, że są winne Wielkiej Katastrofie).
• Osobiste wątki, np. romantyczne, rodzinne, intrygi, eksploracja itd. Są to wątki nie tylko przeznaczone dla bohaterów Nieśniących, ale także dla Śniących. Smoki, które zapadły w Sen i zostawiły za sobą dawne życia, również posiadają między sobą relacje, które zbudowały podczas tzw. wspólnego śnienia. Mają one jednak trochę inny charakter.
Bal Smoków jest grą o onirycznym, lekko sensualnym charakterze, który ma pozwolić wam poczuć trochę odrealnienia i magii.
Larp porusza wątki:
Ogólne: śmierć, przemijanie, długowieczność, choroba, katastrofa klimatyczna, samotność, zdrada, oszustwo
Dla poszczególnych postaci: szaleństwo, przemoc psychiczna i fizyczna, wykluczenie, utrata bliskich, bezpłodność, poczucie winy, trudne relacje rodzinne, niepełnosprawność
Na grze wykorzystywane będą również bodźce sensualne, takie jak dotyk podczas tańca, używanie olejków zapachowych (dla dwóch postaci) oraz jedna postać będzie miała półprzeźroczystą opaskę na oczy, która utrudnia widzenie — postać jest niewidoma.
Stroje: Mile widziana dowolna interpretacja na kostium smoka. Może być totalnie odjechane fantasy, może być kolorowa sukienka. W razie kłopotów akceptowane są też czarne stroje. Ważne, żeby gracze czuć się dobrze i swobodnie! Ważnym elementem kostiumu są też maski. Jeżeli nie masz własnej, zostaną one zapewnione przez MG.
Sanacja
Ilość ról: 5 unisex
Crossplay i gender swap: tak
Czas trwania: 2-2,5 godziny
Konwencja: zaświaty, sąd ostateczny
Gra autorstwa: Liami Sylen Chleborowicz
Prowadzi: Liami Sylen Chleborowicz
Larp został stworzony podczas “Cykl Spotkań Larpotwórczych i Larpowych”, który został sfinansowany przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy
Opis fabularny:
Zdawałoby się, że śmierć – ta, której lękali się wszyscy od zawsze – będzie ostatecznym zakończeniem naszych dążeń, fizycznych cierpień i zarazem wyzwoleniem od codziennych trosk. Wielu wierzyło, że u kresu życia zostaną osądzeni przez swojego boga. Nikt jednak nie przypuszczał, że to inni ludzie, śmiertelnicy jak oni sami, okażą się ich sędziami. Czy uda ci się stąd wydostać?
Twój żywot był pełen przepychu. W ciągu swojego życia zarówno dopuszczał*ś się okrutnych czynów: zanieczyszczania środowiska naturalnego na dużą skalę, jak i pomagania rzeszom ludzi na miejscu. Po śmierci trafiasz do czyśćca, gdzie czekasz na swój sąd. Tam napotykasz cztery osoby, które najbardziej odczuły konsekwencje twoich działań: tę, wobec której byłeś najokrutniejszy; tę, wobec której byłeś najżyczliwszy; osobę, którą twoje czyny ocaliły; oraz tę, która zmarła z twojego powodu.
Opis larpa:
Polega on na wysnuciu wspólnej opowieści o żalu, radości, poświęceniach, a gracze sami muszą odpowiedzieć sobie na pewne pytania; czy istnieją czyny niewybaczalne? Czy nasze dobrotliwe akcje mogą przytłumić te, którymi wolimy się nie chwalić? Czy należy darować komuś winę? Jest to gra poruszające filozoficzne aspekty życia, której celem jest zastanowienie się nad tymi często trudnymi pytaniami.
Larp porusza wątki:
Śmierć, środowisko naturalne + wynikające ze stworzonej fabuły
Gra nie wymaga specjalnych strojów.
Duży John
Ilość ról: 13 unisex
Czas trwania: 4-5 godziny
Konwencja:cyberpunk, neo noir
Gra autorstwa: Jakub “Shonsu” Barański
Prowadzi: Jakub “Shonsu” Barański
Opis fabularny:
DUŻY JOHN – program śledczy służący do odtwarzania, wykrywania oraz neutralizowania przestępstw popełnianych w tzw. SYSTEMIE, czyli wirtualnej rzeczywistości, do której przeniosło się życie ludzi pod koniec XXI wieku. Pierwsze użycie programu miało miejsce w 2118 roku. Ówczesne możliwości pozwoliły na wykorzystanie 8 BOTÓW aktualizowanych w trakcie śledztwa o kolejne LOGI SYSTEMOWE.
Opis larpa:
Duży John to narratywistyczny larp cyberpunkowo-detektywistyczny, którego akcja ma miejsce w wirtualnej rzeczywistości. 5 osób biorących udział w grze wcieli się w role użytkowników zaangażowanych w prowadzenie śledztwa. W trakcie gry użytkownicy będą mogli zyskać dostęp do nowych informacji, które mogą istotnie wpłynąć na sposób odgrywania. 8 osób wcieli się w boty śledcze o początkowo ograniczonych zdolnościach i decyzyjności. Ich zadaniem będzie odtwarzanie i analizowanie, pod okiem użytkowników, prawdopodobnego przebiegu będących przedmiotem śledztwa wydarzeń na podstawie posiadanej wiedzy. Wraz z rozwojem gry boty będą mogły otrzymać dodatkowe informacje oraz równocześnie zwiększyć możliwości działania, analizy i wpływu na śledztwo.
Wszystkie osoby biorące udział w grze powinny być przygotowane na istotne dla larpa rozwiązania takie jak: rozdzielenie wiedzy postaci od wiedzy gracza/graczki, natychmiastowa i diametralna zmiana charakteru odgrywanej postaci na podstawie otrzymanych w trakcie gry informacji, płynne zmienianie odgrywanej postaci na inną bez przerywania/opuszczania/zatrzymywania gry.
Inspiracje: film Łowca androidów Ridleya Scotta, larp System Malwiny Otto i Marcina Słowikowskiego, larp Elektryczne owce Bartka Zioło.
Stroje: mile widziane (ale nieobowiązkowe) stroje lub elementy strojów w stylistyce neo noir lub cyberpunk.
Ghostbusters Company sp. z o.o
Ilość ról: 5+ unisex
Czas trwania: 3 godziny
Konwencja: komedia, freeform
Gra autorstwa: Daria “Stachu/Zbychu” Andryszak
Prowadzi: Daria “Stachu/Zbychu” Andryszak
Prowadziliście zakład pogrzebowy Memento mori. Biznes szedł nie najlepiej. Jeden z was dla beki wstawił po pijaku ogłoszenie, że zajmujecie się także… duchami. Oferta: wypędzanie duchów i demonów za niecałe trzysta (z fakturą będzie drożej). Przy pierwszej ofercie myśleliście, że ktoś robi sobie z was jaja, tymczasem klientów i kasy było więcej niż z pierwotnego interesu. Może pora się przebranżowić?
Obiad Rodzinny
Ilość ról: 1 kobieca, 4 unisex, 1 męska
Crossplay i gender swap: tak
Czas trwania: 3-3,5 godziny
Konwencja: obyczajowy, jeepform
Gra autorstwa Leny Kwiatkowskiej
Prowadzi: Lena Kwiatkowska
Larp został stworzony podczas “Cykl Spotkań Larpotwórczych i Larpowych”, który został sfinansowany przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy
Opis fabularny:
Rodzinny obiad, rosół, schabowy, ziemniaki oraz… emocje. Cała gama emocji, historii, które czujemy w ciele, sekretów, które nie są zaskoczeniem i historia rodziny, która zostanie opowiedziana wielokrotnie. Różne wariacje na temat codzienności i podejmowania decyzji i relacji wśród najbliższych.
O czym to jest larp?
Jest o eksplorowaniu „co by było gdyby”, „gdybym wiedział, zagrałbym to inaczej”, o eksplorowaniu możliwości, jest to o relacjach międzyludzkich, ich złożoności i o tym, że szczegóły potrafią zmienić wiele. Jest to jeepform.
O czym nie jest?
Nie jest o próbie wydostania się z pętli czasu, wasze postaci mogą co najwyżej doznawać de ja vu. Nie jest o próbie zwycięstwa i niesamowitych zwrotach akcji.
Triggery: relacje rodzinne
Bal na Dębowej Górce
Ilość ról: 9-14 (1 kobieca, 12 unisex, 1 męska)
Czas trwania: 3h
Konwencja: wiewiórki
Gra autorstwa: Sylwia Kitsu Grzędzińska
Prowadzi: Sylwia Kitsu Grzędzińska
Larp został stworzony podczas „Cykl Spotkań Larpotwórczych i Larpowych”, który został sfinansowany przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy
Opis fabularny:
Podczas Balu wszystkie wiewiórki mieszkające na Dębowej Górce zbierają się, aby cieszyć się z udanych zbiorów żołędzi, kasztanów i innych orzechów, które zostaną zmagazynowane na nadchodzącą zimę. Święcie przewodzi Król i Królowa, którzy postarają się o to, aby wszystkie wiewiórki dobrze się bawiły. Żołędzi i kasztanów wystarczy dla wszystkich i wszyscy są traktowani na równi. W tym dniu wszystkie wiewiórki świętują, a Ci którym zbiory się nie powiodły mogą wziąć tyle żołędzi, ile potrzebują, aby nie cierpieć niedostatku podczas zimy. Żadna wiewiórka nie jest wszak skąpa, aby odmówić pomocy innej wiewiórce i żadna wiewiórka nie jest chciwa, aby zabrać wszystko tylko dla siebie. Jest to najcudowniejszy dzień dobroczynności i braterstwa wszystkich mieszkańców Dębowej Górki.
Opis larpa:
Podczas larpa gracze wcielają się w wiewiórki, które świętują, udane zbiory żołędzi, kasztanów i innych orzechów zgromadzonych na zimę. Wiewiórki nie posiadają imion, a identyfikują się za pomocą wykonywanych funkcji w wiewiórczej społeczności. Każdy z graczy podczas balu będzie miał do zrealizowania indywidualne zadania, do wyboru z karty postaci. Gracz nie musi realizować wszystkich zadań z karty, a jeżeli żadne zadanie z karty mu nie będzie odpowiadać może wymyślić własne i je zrealizować.
Podczas larpa będzie puszczana pogodna muzyka w klimacie fantazy. Gra zachęca i umożliwia ruch i taniec. Jest on jednym z elementów gry, ale jeżeli w danej scenie (albo w ogóle) gracz nie będzie chciał tańczyć, to nie musi.
Ograniczenia wiekowe: 14+, gra przyjazna graczom początkującym
Tak długo jak tego nie powiemy
Prowadzący: Andrzej Pierzchała
Autorstwa: Anneli Friedner
Liczba Graczy: od 2 do tylu, na ile starczy miejsca
Czas trwania: 4 godz
Strój: niewymagany, dowolny
Opis:
Jak przyznać się, że kogoś lubisz? Zwłaszcza jeśli ten ktoś to twój nauczyciel, czy najlepszy kumpel – gej? W larpie gra się w parach, opowiadając historie miłosne, które nigdy nie miały się wydarzyć. Ktoś zaczyna od słów: “musimy porozmawiać”. Następnie przechodzicie przez serię scen i dowiadujecie się, czy w końcu udało wam się odbyć tę rozmowę. Wybieracie dwie postacie, które starają się zrozumieć swoje relacje, pomimo licznych przeszkód na drodze. To gra o tym, co pozostaje niepowiedziane, tym, co nie jest odpowiednie teraz i tutaj, i o tym, żeby nikt się nie dowiedział, dopóki sami tego nie powiemy.
Co się dzieje, gdy siedzisz blisko kogoś, z wieloma rzeczami, które chciałbyś powiedzieć, ale nie mówisz żadnego z nich, bo nie ma na to miejsca? To historia o pragnieniu rozmowy, pragnieniu działania, ale zdawaniu sobie sprawy, że trzeba się zachowywać i milczeć. Subtelna, niewielka opowieść o gorzkosłodkiej miłości.
Biała Śmierć
Prowadzący: Andrzej Pierzchała
Licza osób: od 6 do 24. Wszystkie role unisex.
Czas trwania: 4,5 godziny
Gra zawiera potencjalne triggery, takie jak: ciemność, zmiany koloru świateł
Gra autorstwa Simona Steena Hansena i Niny Runy Essendrop.
Opis:
Biała Śmierć to niewerbalny larp, który ma na celu dostarczenie graczom fizycznych oraz abstrakcyjnych doświadczeń. Gracze są wprowadzani do larpa poprzez 2-godzinne warsztaty, a sam larp trwa około 1 godziny. Podczas pierwszej połowy larpa wszyscy gracze wcielają się w nieszczęśliwych i samotnych Ludzi, którzy pragną bliskości i szczęścia, ale nigdy tego nie osiągają. W drugiej połowie larpa każdy Człowiek zostaje przemieniony w Transparentnego. Transparentni są szczęśliwi i wolni, chyba że zbytnio zbliżą się do świata Ludzi. Wtedy odczuwają ich ból i chcą im pomóc. Razem przetrwajmy te burze w górach!
Summer love
Prowadzący: Andrzej Pierzchała
Autorzy: Trine Lise Lindahl, Elin Nilsen i Anna Westerling
Czas trwania: 2 godziny
Liczba graczy: 6, 12 lub 18
Seks – Niezręczność – Rock ‘n’ Roll
Trzy dziewczyny, trzech chłopaków i historie o tym, kto co i z kim zrobił podczas wielkiego letniego festiwalu muzycznego. Dostaniemy historię opowiedzianą przez dziewczyny, opowiedzianą przez chłopaków, a potem w końcu rozegraną tak, jak naprawdę się wydarzyła. Oto wakacyjna miłość!
Bacz na Idy Marcowe
Prowadzący: Karolina Wysocka, Sabina Stankiewicz
Autor: Ignacy Kitłowski
Liczba graczy: 3
Opis larpa:
Rzym, 14 marca roku 44 p.n.e. Trójka z frakcji rzymskich popularów, prywatnie bliscy przyjaciele, a formalnie polityczni sprzymierzeńcy spotykają się, aby przedyskutować plany dotyczące zbliżającej się wojennej wyprawy na Dację. Spotkanie zorganizowane zostało przez Marka Lepidusa, który w poprzednim roku sprawował urząd konsula. Zaprosił on Juliusza Cezara – najbardziej wpływowego polityka republiki w tym okresie, oraz Decymusa Brutusa, jego oficera i adiutanta, a przede wszystkim sojusznika frakcji oraz serdecznego przyjaciela. Panowie, po spożyciu wspólnej kolacji oraz omówieniu wojennej kampanii planują wypić trochę wina i porozmawiać o luźniejszych sprawach, być może nawet odchodząc od niekończącej się polityki i płynnie zmieniając się w dyskusję o ludzkiej egzystencji. Zdecydowanie mają sobie nawzajem sporo do powiedzenia…
PANELE DYSKUSYJNE I PREZENTACJE
Collaborative Storytelling: Balancing game-mastering and player agency (ENG)
This panel focuses on discussing methods for co-creating engaging stories where players aren’t simply recipients of the plot, but active co-creators of it. How to achieve the delicate balance between the overarching story and player input? What methods can be employed to react to players actions in real-time? How to empower players to take ownership of the narrative? What strategies can be employed to maintain a satisfying plot arc when things go off-script?
Panelists: Lucky Walsemann, Daria Lapus, Andrzej Pierzchała, Karolina Fido-Fairfax
Larp as cultural exchange: how larp reflects and shapes social values (ENG)
The panel will focus on how larp can serve as a medium for exploring different cultural narratives, as well as a tool for learning about different cultures. We will discuss cross-cultural collaboration in co-creating larps, both from the organizer’s and the participant’s perspective. We will explore the topic of cultural differences, lessons learned, and problems encountered – and how they were solved.
Panelists: Daria Lapus, Lucky Walsemann, Maciej Krzysztofik, Andrzej Pierzchała
Jak zmieniły się larpy na przestrzeni dekad?
W tym roku najbardziej znanemu blockbusterowi na świecie, larpowi College od Wizardry, “stuknęło” 10 lat. Nie jest jednak ani najstarsza gra, ani nawet taka, która ma najdłuższy staż. Jak więc zmieniły się larpy w ciągu ostatnich dekad? Co się zmieniło na lepsze, a co utraciliśmy na zawsze? Świat bardzo się zmienił pod kątem wrażliwości, polityki, ochrony środowiska oraz inluzywności. W jaki sposób te zmienay odzwierciedlone sa w larpach? Zanurzmy się wspólnie w nostalgiczną opowieść o historii larpów widzianą oczami ich uczestników na przestrzeni dekad.
Inclusive larping: accessibility, representation, and safety (ENG)
In this panel, we will focus on creating inclusive and safe LARP environments for all participants: the players, the crew, and the organisers alike. We will focus on topics such as: making LARP accessible for people of diverse physical, sensory, and financial abilities. Representation and sensitivity in character design and storylines. Implementing and respecting boundaries, both physical and emotional. Policies and practices for ensuring safety and respect among participants.
Panelists: Lucky Walsemann, Gabriela Kruszona, Karolina Fido-Fairfax
Produkcja larpów – jakie są największe wyzwania, które stoją przed organizatorami?
Panel skupia się na zakulisowych perypetiach producentów larpowych, rzucając światło na problemy, które – jeżeli wszystko idzie po myśli organizatorów – pozostaja niewidoczne na szerszej publiki. Wielu graczy może nie zdawać sobie sprawy, jak wiele problemów małych i dużych ciąży na barkach producentów. Na naszym panelu uchylimy rąbka tajemnicy i porozmawiamy o tym, jak tak naprawdę wygląda rola producenta larpów.
“Digital larping” – technologia w larpach XXI wieku
Wzrost popularności larpów online i wirtualnych, zwłaszcza w czasie pandemii, niejako wymusił na larpach implementację technologii, a także zmienił podejście do storytellingu. Używanie aplikacji do zarządzania postaciami, rozwoju historii i rozgrywki opartej na lokalizacji stało się popularnych elementem larpów, ale czy to na pewno dobra zmiana? Omówimy najważniejsze zalety i wady technologii w larpach twarzą-w-twarz oraz w larpach online, a także zastanowimy się, w jaki sposób postęp technologiczny może wpływąć na kwestię dostępności larpów, ich cenę oraz imersję.
Paneliści: Maciej Krzysztofik, Przemysław Pawlikowski
WARSZTATY I PRELEKCJE
Running a larp: logistics, community building, and challenges (ENG)
In this presentation, we will focus on the practical aspects of organizing and managing larp events. We will discuss topics such as: venue selection, permits, and logistical challenges; budgeting, fundraising, and managing costs; building a community and keeping it engaged over time. Challenges in managing large-scale, international events.
Speaker: Lucky Walsemann
Killing immersion, saving the narrative (ENG)
Immersion is often set up as the highest form of experiencing the larp – a goal, a state which every player should aspire to achieve. However, we would like to argue that full immersion can be detrimental to the game and to individual experience. Why? Come and find out!
Speaker: Karolina Fido-Fairfax
Designing for “Type 1” fun (ENG)
Have you ever heard the term “Type 1 fun” or “Type 2 fun”? No? Come and find out what they mean and why the distinction is crucial when choosing which larps to play. You know these terms inside out? Do you have your preferred type? Come and listen to a heartfelt defense of the “Type 1” fun, then join us for a discussion.
Speaker: Karolina Fido-Fairfax
Sustainable Future – jak organizować larpy dbając o dobro planety
Materiały z “drugiej ręki”, recykling, minimalizowanie ilości wydruków – to tylko niektóre z pomysłów na to, w jaki sposób sprawić, aby larpy wspierały planetę zamiast jej szkodzić. Prezentacja ukaże o wiele więcej porad na to, w jaki sposób zorganizowac larpa będącego przyjaznym środowisku.
Prowadzący: Maciej Krzysztofik
Jak przeżyć bitwę? Koszerność w (jakby)pigułce
Z roku na rok battlelarpy zyskują na popularności. W jaki sposób przygotowac się do przygody z battlelarpami? Na czym one w ogóle polegają? W jaki sposób zachowac bezpieczeństwo na tego typu larpie? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć w czasie naszej prezentacji.
Prowadzący: Tatiana Gadomska i Mikołaj Gadomski-Musioł
Rodzaje, zachowania i przygotowanie do larpów bitewnych
Prezentacja dla każdego, kto chciałby zacząć udział w battlelarpach, jak i dla tych, którzy posiadają już doświadczenie w tego typu grach. Jak najlepiej wybrać grę, która wpasuje się w nasze oczekiwania? Jakie wymagania stoją przed organizatorami, a jakie przed uczestnikami? W jaki sposób zapewnić sobie i innych bezpieczeństwo, inkluzywność oraz dobrą atmosferę?
Prowadzący: Tatiana Gadomska i Mikołaj Gadomski-Musioł
